1η συνάντηση σχολικού σχεδίου : 26- 31 Ιανουαρίου 2010 ( La Vall d’ Alba – Ισπανία )

 Στο διάστημα από 26 – 31 Ιανουαρίου 2010 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση για το σχολικό έτος 2009 – 10, των σχολείων που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Socrates, Comenius με θέμα: «Μόδα και Παράδοση».

Η συνάντηση έγινε στο σχολείο IES ALFONS  XIII στην κωμόπολη Valle  d’Alba της επαρχίας Castellon  της Ισπανίας. Από το σχολείο της πόλης που μας φιλοξενούσε συμμετείχαν οκτώ καθηγητές και 15 μαθητές. Στη συνάντηση  συμμετείχαν ως επισκέπτες, εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων από τα σχολεία της Αγγλίας (King Edward VI College), της Ιταλίας (Instituto Professionale per I’Industria e I’Artigianto “G.Prestia”), της Πολωνίας (Gimnazjum Spoleczne Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnengo) και της Τουρκίας (Haydar Akçelik Anadolu Meslek ve Kız Meslek Lisesi). Από το Γενικό Λύκειο Καλλιμασιάς λάβαμε μέρος τρεις καθηγητές: Γκιουζεπάκη Αργυρώ (ΠΕ 04-01), Μελαχροινούδη Ευαγγελία (ΠΕ01)- υπεύθυνη συνάντησης, Παπαδόπουλος Ηλίας (ΠΕ19). Στις αποσκευές μας είχαμε την παρουσίαση του νησιού και του σχολείου μας και τις προτάσεις μας για τις δραστηριότητες του προγράμματος.

Το σχολείο

Το IES ALFONS  XIII ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 στην αγροτική περιοχή της Valle  d’Alba. Πρόκειται για δημόσιο εκπαιδευτικό ίδρυμα  δευτεροβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης που παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές να ακολουθήσουν δυο χρόνια επιπλέον  εκπαίδευσης για την απόκτηση δικαιώματος συμμετοχής σε εξετάσεις για την εισαγωγή και  φοίτηση τους στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το μαθητικό δυναμικό αποτελείται από μαθητές ηλικίας 12- 18 ετών,  που προέρχονται από 17 γειτονικές πόλεις οι οποίοι μετακινούνται καθημερινά , ενώ σε μερικούς παρέχεται η δυνατότητα δωρεάν διαμονής στους ξενώνες του σχολείου. Μεγάλο ποσοστό των μαθητών είναι   παιδιά οικονομικών μεταναστών κυρίως από τη Ρουμανία και το Μαρόκο, για τα οποία λειτουργούν ειδικές τάξεις υποδοχής και ένταξης. Στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου έχει ενταχθεί και ειδικός παιδαγωγός θεραπευτής που είναι επιφορτισμένος με τη στήριξη και το πρόγραμμα σπουδών μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και ιδιαιτερότητες.

Το πρόγραμμα της συνάντησης

Τρίτη 26 – 01 – 2010

Προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης στις 18:00, λίγο αργότερα επιβιβαστήκαμε στο τρένο της REENFE για την  Castellon, τόπο της διαμονής μας, όπου φτάσαμε στις 22:00. Κατά τη διάρκεια του τρίωρου ταξιδιού είχαμε την πρώτη συνάντηση με τους Πολωνούς εταίρους  και συνταξιδιώτες μας. Παρά το περασμένο της ώρας στο σταθμό μας περίμεναν οι πολύ φιλόξενοι και εγκάρδιοι Ισπανοί οικοδεσπότες μας, που μας οδήγησαν στο ξενοδοχείο μας. Άλλωστε είχαν αναλάβει την μετακίνηση μας προς και από το σχολείο κατά την παραμονή μας εκεί. Παρά την κούραση του ταξιδιού η διάθεση όλων ήταν άριστη.

Τετάρτη 27 – 01 – 2010

Στο πρωινό έγιναν οι πρώτες προσεγγίσεις με τους άλλους συναδέλφους από την Αγγλία και την Τουρκία. Ήμασταν όλοι ιδιαίτερα χαρούμενοι και αισιόδοξοι για το πρόγραμμά μας, με ανυπομονησία περιμέναμε να συναντήσουμε και τους Ιταλούς συντονιστές μας, κάτι που έγινε αργότερα στο χώρο του σχολείου.

Εκεί μας υποδέχτηκε και ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος μετά τους καθιερωμένους χαιρετισμούς και την εθιμοτυπική ανταλλαγή δώρων, μας ξενάγησε στους χώρους του σχολείου.

Μεγάλη  εντύπωση μας προκάλεσαν τα πολλά και πολύ καλά εξοπλισμένα εργαστήρια φυσικών επιστημών, νέων τεχνολογιών, το μεγάλο κλειστό γυμναστήριο, οι ειδικές τάξεις για την εκμάθηση μουσικής , το μελωδικό και διακριτικό κουδούνι μεταξύ των ωρών διδασκαλίας. Ακόμα την προσοχή μας τράβηξαν οι μεγάλοι εξωτερικοί κήποι, αυλές, η τραπεζαρία του σχολείου στην οποία σερβίρεται γεύμα δωρεάν για όλους τους μαθητές και καθηγητές του σχολείου, των οποίων η σχέση χαρακτηρίζεται για την αμεσότητά της αφού οι μαθητές απευθύνονται σε όλους τους εκπαιδευτικούς στον ενικό.

Αργότερα,  σύμφωνα με το πρόγραμμα της επίσκεψής μας, ακολούθησε η παρουσίαση της Ισπανίας από μαθητές του σχολείου. Οι μαθητές με πρόγραμμα προβολής παρουσιάσεων(Power point) έδωσαν στοιχεία που αφορούν τη γεωγραφία, την ιστορία και τον εν γένει πολιτισμό της πατρίδας τους. Ακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση όλων των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα στην πλειονότητα του μαθητικού και εκπαιδευτικού δυναμικού του σχολείου που μας φιλοξενούσε. Κατά τη διάρκειά της, έγινε συζήτηση μεταξύ όλων για τα προγράμματα σπουδών τα ιδιαίτερα ήθη και έθιμα κάθε χώρας που κατέληξε στη σημασία τέτοιων συμπράξεων, όσον αφορά την προώθηση της Ευρωπαϊκής ιδέας και του πολιτισμού όλων των χωρών-μελών της Ε.Ε. Μετά από το σύντομο διάλειμμα, ακολούθησε η εκτενής παρουσίαση της Πολωνίας.

Έπειτα, όπως όριζε η ατζέντα της συνάντησης είχαμε την πρώτη συνάντηση- συζήτηση για το πρόγραμμά μας. Αρχικά οριστικοποιήθηκαν οι ημερομηνίες των επομένων συναντήσεων ως εξής:

22 – 26 Μαρτίου 2010 Αγγλία
3- 7 Μαΐου 2010 Πολωνία
Δεκέμβριος 2010 Ιταλία
27 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2011 Ελλάδα
Μάιος 2011 Τουρκία

Ένα θέμα που μας απασχόλησε ιδιαίτερα ήταν το θέμα διαμονής των μαθητών κατά τις επισκέψεις σε άλλες χώρες κυρίως γιατί διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα παροχής φιλοξενίας λόγω των βεβαρημένων εργασιακών υποχρεώσεων των γονέων. Προκρίθηκε τελικά η διαμονή σε ξενοδοχείο  όλων των μελών της αποστολής .

Μέσα από τη συζήτηση διαπιστώθηκε η ανάγκη για  άμεση και συνεχή επικοινωνία των μελών του Commenius για ανταλλαγή απόψεων, ιδεών αλλά κυρίως για την σύσφιγξη των σχέσεων της ομάδας. Οι ευρωπαίοι συνάδελφοι δέχθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό την πρόταση της ελληνικής αποστολής για δημιουργία φόρουμ και  ιστολογίου σχετικού με το θέμα μας. Ο συνάδελφος κ. Παπαδόπουλος ανέλαβε την άμεση υλοποίησή του.

Μετά το μεσημεριανό φαγητό στο χώρο της τραπεζαρίας του σχολείου, ακολούθησε μικρή ξενάγηση στην πόλη που κατέληξε σε επίσκεψη στο τοπικό εθνολογικό – λαογραφικό μουσείο της περιοχής. Το απόγευμα επισκεφθήκαμε τη γραφική πόλη Vila fames, με τον εντυπωσιακό μεγάλο κόκκινο βράχο που δεσπόζει στο κέντρο της, τον μεγάλο καθεδρικό ναό και τη μαγευτική θέα από το καλοδιατηρημένο κάστρο της, τα σοκάκια, τις κρήνες και το εντυπωσιακό μουσείο τεχνών. Ακολούθησε επίσκεψη στις εγκαταστάσεις ενός οινοποιείου.

Αργότερα  το ίδιο βράδυ γευτήκαμε τη ζεστή ισπανική φιλοξενία. Οι οικοδεσπότες μας θέλοντας να μας τιμήσουν είχαν οργανώσει ένα πολύ ωραίο δείπνο σε παραδοσιακό εστιατόριο. Όλοι χαλαροί με ευχάριστη διάθεση ήρθαμε πιο κοντά, αποκομίζοντας μια οικογενειακή, φιλική και εγκάρδια αίσθηση.

Πέμπτη 28- 01- 2010

Η ήμερα μας αρχίζει στο σχολείο με την προβολή παρουσίασης της Αγγλίας. Ακολούθησε η δική μας παρουσίαση, για την οποία είχαν εργαστεί με ενθουσιασμό και ζήλο οι μαθητές μας. Καταφέραμε να εντυπωσιάσουμε τους ισπανούς μαθητές με την αμεσότητα και διαδραστικότητα της παρουσίασης, αφού είχαν τη δυνατότητα να πάρουν μια γεύση – κυριολεκτικά και μεταφορικά –  του μυροβόλου νησιού μας και ης μαστίχας του.

Ακολούθησε η δεύτερη συνάντηση με τους συνάδελφους για το πρόγραμμα για να καθοριστούν οι δραστηριότητες της  κάθε συνάντησης.  Από τις πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις καταλήξαμε για τον Μάρτιο του 2010 να διεξαχθεί ένας διαγωνισμός για το επίσημο λογότυπο του προγράμματος και μια μουσικοχορευτική εκδήλωση με παραδοσιακές φορεσιές. Στην Πολωνία αποφασίστηκε να ασχοληθούμε με την ενδυμασία ως μέσο επιβολής δύναμης και εξουσίας, ενώ στην Ιταλία θα γίνει εκτενής παρουσίαση διαφόρων τάσεων υποκουλτούρας (hippies, emo, gothic…). Για την επίσκεψη στην Ελλάδα , όλες οι χώρες θα προσπαθήσουν να εστιάσουν σε δυο θεματικές, α) στη μόδα στον κόσμο του αθλητισμού και β) στις γαμήλιες παραδόσεις. Τέλος στην καταληκτική συνάντηση στην Τουρκία  θα επικεντρωθούμε στη σχέση της ενδυμασίας με τους παραδοσιακούς χορούς. Αναβάλαμε την απόφαση για το τελικό προϊόν του προγράμματος για τη επόμενη συνάντηση.

Το πρωινό μας ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των χωρών της Τουρκίας και της Ιταλίας. Η συμβολή μας και πάλι υπήρξε καθοριστική αφού βοηθήσαμε στη διευθέτηση κάποιων τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν “Bravo Greece”.

Ήταν η ώρα να αποχαιρετήσουμε το σχολείο που μας φιλοξένησε και να βγάλουμε τις καθιερωμένες αναμνηστικές φωτογραφίες.

Στη συνέχεια απολαύσαμε τις ισπανικές γαστρονομικές δημιουργίες σε ένα παραθαλάσσιο εστιατόριο. Η εναλλαγή του τοπίου από τα βουνά στις ακτές της Μεσογείου σαγηνευτική. Ακολούθησε η επίσκεψη μας στο Μουσείο της Castellon. Εντύπωση μας προκάλεσε ότι όλες οι επεξηγηματικές  πινακίδες ήσαν γραμμένες στα ισπανικά και στα καταλώνικα μόνο.

Το απόγευμα είχαμε λίγο ελεύθερο χρόνο για να περιηγηθούμε στην πόλη και να ανακαλύψουμε το ωραίο ιστορικό της κέντρο με τον τεράστιο καθεδρικό ναό και το επιβλητικό δημαρχιακό μέγαρο, το κτήριο του θεάτρου. Οι Ισπανοί οικοδεσπότες μας, μας επεφύλασσαν μια ακόμα ευχάριστη έκπληξη, γνωριμία με τη βραδινή διασκέδαση. Έτσι απολαύσαμε  τα tapas στα παραδοσιακά taskas, που αν και καθημερινή ήσαν κατάμεστα. Η βραδιά κατέληξε με έναν έντονα συγκινησιακό και συναισθηματικό τρόπο. Είχε έρθει η στιγμή να αποχαιρετήσουμε τις συναδέλφους από την Πολωνία και την Αγγλία , όταν η Vivienne  Wood  μας αφιέρωσε ένα αυτοσχέδιο ποίημα , κατάθεση ψυχής για τις εμπειρίες μας στην Ισπανία..

Παρασκευή 29 – 01 – 2010

Η τελευταία μέρα του προγράμματος περιελάμβανε επίσκεψη στη Βαλένθια, όπου φτάσαμε μαζί με τις συναδέλφους από την Τουρκία μετά από ένα ταξίδι με τρένο που κράτησε μια ώρα περίπου.

Η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ισπανίας καταφέρνει να συγκεράσει το παραδοσιακό με το μοντέρνο. Βγαίνοντας από το σταθμό του τρένου, τον επιβλητικό Estacion del Norte, το βλέμμα κέρδισε αμέσως η περίφημη Plaza de Toros. Η κυκλική αρένα, χαρακτηριστική της ισπανικής κουλτούρας, χτίστηκε για να στεγάζει τις παραδοσιακές ταυρομαχίες. Ξεκινήσαμε την περιήγηση από το ιστορικό κέντρο. Διεισδύοντας στα ενδότερα της Παλιάς Πόλης παρατηρήσαμε πως το κάθε κτήριο είχε το δικό του ύφος. Άλλο διακοσμημένο με γλυπτά, άλλο με έντονα χρώματα, όλα όμως τέλεια εναρμονισμένα μεταξύ τους. Το ταχυδρομείο με τα φτερωτά αγάλματα, το δημαρχείο και το ιστορικό μουσείο περικυκλώνουν τη γεμάτη με χρωματιστά λουλούδια κεντρική Plaza de Αyutamento. Στολίδι της πόλης είναι και ο  καθεδρικός ναός που συνδυάζει τη γοτθική αρχιτεκτονική με στοιχεία μπαρόκ, η Παναγία των Αβοήθητων (Virgen de los Desamparados) προκαλεί δέος σε όποιον την επισκεφθεί. Εκεί λέγεται ότι φυλάσσεται το Άγιο Δισκοπότηρο, βρίσκεται μέρος του λειψάνου του αγίου Ιγνατίου και είναι διακοσμημένη με έργα του Γκόγια. Δύο μόλις χιλιόμετρα από την Παλιά Πόλη, ο Σαντιάγο Καλατράβα βάζει τη δική του πινελιά, όπου η άποψη του διάσημου Βαλενθιανού αρχιτέκτονα έρχεται να αντιταχθεί στην παλιά, αρχοντική πόλη. Το κομμάτι αυτό όπου είναι συγκεντρωμένα τα πρωτότυπα διαμορφωμένα κτήρια, δικαίως ονομάστηκε Πόλη των Τεχνών και των Επιστημών (Ciudad de las Αrtes y las Ciencias). Στο εντυπωσιακό σύμπλεγμα οικοδομημάτων που περιβάλλεται από τεχνητές λίμνες, βρίσκεται το μουσείο των επιστημών που μας εντυπωσίασε με το εκπαιδευτικό και διαδραστικό στήσιμό του. Στην καρδιά της πόλης γευτήκαμε τη περίφημη παελια . «Καλόν ταξείδιον», ευχήθηκε η ελληνική επιγραφή κατά την είσοδό στον Εstacion del Norte. Είχε έρθει η στιγμή να  αποχαιρετήσουμε τους Ισπανούς, Ιταλούς και Τούρκους συναδέλφους μας, για να επιβιβαστούμε στο τρένο για την Βαρκελώνη. Την ώρα του αποχαιρετισμού δεν έλειψαν τα δάκρυα συγκίνησης, αφού η επίσκεψη εκεί χάρισε σε όλους υπέροχες στιγμές κι αξέχαστες εμπειρίες.

Μετά από ένα τρίωρο ταξίδι φτάσαμε στην πρωτεύουσα της Καταλονίας, τη Βαρκελώνη.

Σάββατο 30 – 01 -2010

Επισκεφτήκαμε τα πιο γνωστά αξιοθέατα της πόλης, όπως τη Sagrada Familia, τον πλέον περίπλοκο χριστιανικό ναό του πλανήτη, τον οποίο σχεδίασε και επέβλεψε στο 50% ο Αntonio Gaudi, και συνεχίζει να κτίζεται πάνω στα σχέδιά του  μέχρι σήμερα, την Casa Mila ή La Pedrera που σχεδιάσθηκε επίσης από τον Gaudi. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή έπαυλη – πολυκατοικία του 1900, η πρώτη οικία με τηλέφωνο στην Ισπανία. Στην ταράτσα υπάρχουν εικαστικές κατασκευές , τρισδιάστατα ψηφιδωτά,  πού παριστάνουν εξωγήινους. Το Πάρκο Guell δημιουργήθηκε από τον επιχειρηματία Guell ο οποίος είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα υποδειγματικό προάστιο. Σε ένα άγονο κομμάτι γης έδωσε εντολή στον Gaudi να δημιουργήσει την υποδομή για μία πόλη με κήπους. Ο χώρος γέμισε με σπηλαιώδεις διαδρόμους, με πολύχρωμες ψηφίδες και ζωόμορφα γλυπτά. Τελικά κανένα σπίτι δεν κτίστηκε παρά μόνο της οικογένειας του προς όφελος της Βαρκελώνης που σήμερα έχει αυτό το πάρκο το γεμάτο με πεύκα, φοίνικες αλλά και παπαγαλάκια.

Στη συνέχεια ανηφορίσαμε στο λόφο Monjuic,  όπου επισκεφθήκαμε το μουσείο της τέχνης της Καταλονίας μένοντας άναυδοι  μπροστά στον πλούτο εκθεμάτων και ομορφιάς που αντικρίσαμε, ανάμεσα τους και πίνακες του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου. Η πολιτιστική μας περιπέτεια συνεχίστηκε στο  Μουσείο – Πινακοθήκη Juan Miro. Από εκεί κατεβήκαμε στην γοτθική συνοικία όπου βρίσκεται το  Mουσείο –  Πινακοθήκη Pablo Picasso  και περιλαμβάνει τα πρώτα χρόνια του μεγάλου καλλιτέχνη, την έκρηξη δημιουργικότητας με τις γκραβούρες, τη Μπλε περίοδο, τη σειρά Λ Guell ας Μενίνας που εμπνεύστηκε από το πίνακα Λας Μενίνας του Βελάσκεθ, και εικόνες από τη ζωή του .Ήταν πια απόγευμα όταν περπατήσαμε από την Πλατεία της Καταλονίας μέχρι το λιμάνι διασχίζοντας το πεζόδρομο La Rampla. Πολύς κόσμος, πλανόδιοι πωλητές , καλλιτέχνες που κάνουν τα δικά τους σόου δημιουργούν μια πολύ όμορφη ατμόσφαιρα, στην οποία προσδίδει μια μαγευτική πινελιά το μνημείο του Κολόμβου και η μαρίνα.

Κυριακή 31 -01 -2010

Επιστροφή στην Ελλάδα μετά από ένα ταξίδι που θα μείνει σε όλους μας αξέχαστο!!!

Μελαχροινούδη Ευαγγελία (πε01)

Advertisements